חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:13 זריחה: 6:07 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

לראות, לשמוע, להתחבר ולהתבטל
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע גליון 1351 - כל המדורים ברצף
מוטב לנתח פעם אחת
יש חדש
לראות, לשמוע, להתחבר ולהתבטל
ירידת הנשמה לעולם
למה עצובים
אמונה במקומה
עלייה בסערה
הכול לשם שמים
לא תיפול רוחנו
בסתר או בפרסום

ידוע ההבדל בין האבות ובין השבטים, שהאבות הם האבות של כל עם-ישראל, וממילא כל יהודי נושא בתוכו את עניינם של האבות, ואילו השבטים מייצגים דרכים בעבודת  ה' השייכות לחלק כזה או אחר של העם ולא בהכרח לכולו. ובכל-זאת, גם השבטים מלמדים אותנו דרך בעבודת ה'.

התורה מציינת את הטעם שניתן לשמו של כל אחד ואחד מהשבטים. ראובן הוא במשמעות של ראייה: "כי ראה ה' בעוניי, כי עתה יאהבני אישי". שמעון הוא מלשון שמיעה: "כי שמע ה' כי שנואה אנוכי". הבן השלישי נקרא לוי, מלשון ליווי: "הפעם יילווה אישי אליי, כי ילדתי לו שלושה בנים". והבן הרביעי נקרא 'יהודה' מלשון הודאה: "הפעם אודה את ה'".

אהבה ויראה

ראובן מייצג עבודת ה' שבבחינת ראייה, בבחינת "שאו מרום עיניכם וראו מי ברא אלה". ההתבוננות בגדולת ה' מביאה את האדם לתחושת קרבה אל הקב"ה, וממנה נולדת אהבה לה', שעליה נאמר בזוהר "אין פולחן כפולחן האהבה".

שמעון מבטא עבודת ה' שבבחינת שמיעה. זו ההתבוננות בדרגה אלוקית גבוהה ומרוממת שאי-אפשר להשיגה ברמה של 'ראייה' אלא ב'שמיעה' בלבד. ההתבוננות ברוממותו של הקב"ה מעוררת רגשות של יראת ה'.

התאחדות והתבטלות

לוי, שעניינו 'ליווי', מבטא חיבור והתאחדות. זו האחדות שנוצרת בין האדם ובין הקב"ה על-ידי קיום המצוות. מצווה היא מלשון 'צוותא', שכן היא יוצרת צוותא והתחברות בין האדם ובין הקב"ה. לוי גם מחבר את האהבה והיראה, כי מצוות עשה נובעות מאהבת ה' ומצוות לא תעשה באות מיראת ה'.

אחרי כל אלה באה עבודתו של יהודה, במשמעות של הודאה. עניינה של הודאה היא הרכנת הראש והתבטלות. האדם מודה שהקב"ה הוא המציאות האחת והיחידה ואין עוד מלבדו. עבודה זו היא למעלה מהשלוש הקודמות, כי הללו מבטאות מידה כלשהי של מציאות האדם: הוא אוהב, הוא ירא, הוא מתאחד; ואילו יהודה מבטא התבטלות מוחלטת.

עבודת כל יהודי

ארבע דרכי העבודה האלה צריכות להיות אצל כל יהודי, כפי שנאמר בברכת יעקב לבניו: "איש אשר כברכתו בירך אותם", ומפרש רש"י שהוא כלל את כולם בכלל הברכות. מכאן שבכל אחד ואחד מהשבטים קיימים גם העניינים הרוחניים של השבטים האחרים.

יהודי נדרש לעבוד את ה' מתוך אהבה ויראה, להוליך את הרגשות האלה אל קיום המצוות בפועל, ולהתעלות לדרגה של התבטלות מוחלטת לפני הבורא. על-ידי זה זוכים לשלמות ברכתו של יעקב ליהודה – "עד כי יבוא שילה", זה "מלך המשיח שהמלוכה שלו", כאשר הקדושה האלוקית תתגלה בעולם כולו, בקרוב ממש.

(התוועדויות תשמ"ו כרך ב, עמ' 295)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)