חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:12 זריחה: 6:10 ח' בניסן התשפ"ד, 16/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

שמחה תביא גאולה
לומדים גאולה


מאת: הרב מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע גליון 1289 - כל המדורים ברצף
באהבה – לא באיומים
יש חדש
הגוי צריך לראות ש"שם ה' נקרא עליך"
חסידות
השינוי הנדרש
עולמות גדולים
החוב שולם
שמחה תביא גאולה
שולה הפנינים מים החסידות
בחירת שליח-ציבור

כשתבוא הגאולה תשרה שמחה גדולה. השמחה הזאת מתוארת בתהילים (פרק קכו): "שיר המעלות, בשוב ה' את שיבת ציון היינו כחולמים. אז יימלא שחוק פינו ולשוננו רינה. אז יאמרו בגויים הגדיל ה' לעשות עם אלה. הגדיל ה' לעשות עמנו, היינו שמחים".

הפסוקים האלה מתארים דו-שיח בין עם-ישראל ובין אומות-העולם. הגויים יראו את עם-ישראל שמח ומרנן, ויאמרו בפליאה: "הגדיל ה' לעשות עם אלה". על כך ישיב להם עם-ישראל: "הגדיל ה' לעשות עמנו, היינו שמחים". כך מפרש הרד"ק: "יאמרו ישראל: 'הגדיל ה' לעשות עמנו', לפיכך 'היינו שמחים'. כלומר, זו השמחה גדולה שתראו בנו ושיימלא שחוק פינו הוא מפני שהגדיל ה' לעשות עמנו פלא גדול וטובה גדולה".

כבר שמחנו

לפי הפירוש הזה המילים "היינו שמחים" מכוּונים לשמחה העתידית, שתהיה בבוא הגאולה. אולם ב'מצודת דוד' מפורש שהכוונה היא לשמחה שכבר הייתה בעת הגלות: "כאילו ישיבו ישראל לאמור: הן אמת שה' הגדיל לעשות עמנו, ובעבור ביטחון הישועה ההיא היינו שמחים מאז עוד היינו בגולה".

מעניין לראות את דבריו של המלבי"ם בפירושו: "תקוות ישראל מה שיקוו שימלא ה' הבטחתו על-ידי נביאיו להשיב שבותם, כחולם חלום נבואי, שרואה את העתיד כדבר הווה עתה, וכאילו הוא במציאות ושמח עליו כשמח על דבר טוב הווה עתה... ואין הבדל בין ראיית הנביא במחזה ובין ראיית הדבר בעת יצא אל הפועל, רק שהנביא שמחתו היא בלב בלבד ואינו יכול להוציא השמחה בפועל על-ידי שחוק ורינה בפה ולשון. על זה אמר שכבר 'היינו כחולמים' ראינו דבר זה כבר במחזה, אשר בעת שישיב ה' את שיבת ציון בפועל 'אז ימלא שחוק פינו', שהשחוק הנמצא בלבנו עתה ואינו יכול למלאות את פינו, אז יִמָּלֵא פינו ממנו...

"אצל הגויים יהיה זה דבר חדש, והם יאמרו: 'אז הגדיל ה' לעשות עם אלה' כאילו הדבר התחדש אז; אבל אצלנו אינו דבר חדש, כי כבר 'היינו שמחים הגדיל ה' לעשות עמנו' כבר שמחנו על זה בעבר, בעת 'היינו כחולמים', ראינו ושמחנו בעת החזיון על שהגדיל ה' לעשות עמנו, והיא אצלנו שמחה ישנה ששמחנו בה מראשית קדומים, כי היה הדבר ברור אצלנו כאילו כבר יצא אל המציאות בעת ראינוהו במחזה".

שמחה בטהרתה

פירוש נוסף במילים "היינו שמחים", שזו התשובה על השאלה במה זכינו. מביא הרבי מליובאוויטש (תורת מנחם כרך טו, עמ' 51): "ישנו פתגם מאחד מתלמידי הרב הצדיק מלובלין... על הפסוק 'בשוב ה' את שיבת ציון גו' אז יאמרו בגויים וגו'': 'אז', בביאת משיח במהרה בימינו, 'יאמרו בגויים', ישאלו הגויים: 'הגדיל ה' לעשות עם אלה' מה זה שהגדיל ה' לעשות עם ישראל, שהם במדרגה גדולה כל-כך?  וישיבו אותם ישראל: 'הגדיל ה' לעשות עמנו', מה שהגדיל לעשות עמנו הוא מפני ש'היינו שמחים' על כל הבא עלינו!". באותה שיחה סיים הרבי: "זה פתגם אמיתי, וצריכים אפוא לנצל זאת!" (מקור הפירוש בספר 'תורת שמעון' לרבי שמעון מירוסלוב).

בהזדמנות אחרת אמר הרבי (התוועדויות תשמ"ח כרך ד, עמ' 264): "הדבר שעדיין לא עשו בשביל להביא את המשיח הוא עבודת השמחה הרצויה בשביל להביא את המשיח... הדרך להביא את המשיח היא לכאורה, ולא רק לכאורה, אלא כן הוא מסקנת העניין על-ידי הוספה בשמחה, שמחה בטהרתה, שמחה שתיכף ומיד תביא את משיח-צדקנו".


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)