חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:12 זריחה: 6:08 ח' בניסן התשפ"ד, 16/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

יום-הכיפורים
מן המעין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע גליון 1237 - כל המדורים ברצף
'על חטא' כצמיחה רוחנית
יש חדש
כשמתעלים – צריכים לבקש סליחה
יום-הכיפורים
מתיקות הסליחה
קדיש לפני 'כל נדרי'
יום-הכיפורים לעתיד
בלהט שובב
"לבחון את היחס אל הזולת"
יום-הכיפורים שחל בשבת

אמור אתה

שנה אחת אמר רבי לוי-יצחק מברדיצ'ב את 'כל נדרי' בהתעוררות עצומה, בבכייה גדולה וביללה, עד שבאמצע האמירה חש חולשה גדולה. הוא הפסיק את התפילה והכריז: ריבונו-של-עולם, אין לי עוד כוח להוסיף ולומר; עכשיו אמור-נא אתה: "ויאמר ה' סלחתי כדברֶך".

החטא מתדמה לטוב

מתוך חמישים ושלוש אמירות 'על חטא' שבתפילה אנו מזכירים 'על חטא' אחד בלבד שחטאנו אותו 'ביצר הרע'. משום שעל-פי-רוב אנו סבורים כי החטא בא מיצר הטוב. רק לעיתים רחוקות האדם אכן יודע שהוא עובר עבֵרה. בדרך-כלל הוא חושב שמעשיו ראויים, ואף נדמה לו שהוא עושה מעשה טוב וישר.

(רבי פינחס הורביץ)

עכשיו מתחילים

הרבי הריי"צ מליובאוויטש סיפר שפעם אחת למחרת יום-הכיפורים נכנס אל אביו, הרבי הרש"ב, ושאלו: "ומה עכשיו?". ענה לו אביו: "עכשיו צריך להתחיל לחזור בתשובה".

איך מכים

החסיד רבי שמואל בצלאל היה אומר: כשאומרים 'אשמנו' היו צריכים להכות על החזה במקל יבש ולא ביד, כי כשמכים ביד היצר חושב שמלטפים אותו.

סלחתי כדברך

פעם אחת כשהגיע רבי לוי-יצחק מברדיצ'ב בתפילת כל נדרי לפסוק "ויאמר ה' סלחתי כדברך", הפסיק רגע ואמר: "רבותי, כל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם; ובכן נאמר-נא דבר בשם אומרו: "ויאמר ה' סלחתי כדברך".

שמחה אחרי יישור הלב

אחרי ימי הדין, התשובה והכפרה, שהם ימי ראש-השנה, עשרת ימי תשובה ויום-הכיפורים, באים ימי חג-הסוכות, שהם ימי שמחה והלל. וסימנך: "ולישרי-לב – שמחה". כלומר, לאחר שמיישרים את הלב, על-ידי התשובה בראש-השנה וביום-הכיפורים, זוכים לשמחה בחג-הסוכות.

(הרבי מליובאוויטש)

אפשר לרחוץ

"הרי אני לפניך ככלי מלא בושה וכלימה" (מן התפילה). אנו משולים לכלי מלא זוהמה, אבל כל זמן שהכלי עצמו שלם, אפשר לרחוץ אותו ולנקותו ולהחזירו לטוהרו.

(רבי שלמה רוקח מבעלז)

ראויים לרחמים

"הס קטֵגור וקח סנֵגור מקומו" (מן התפילה). "הס קטֵגור" – שישתיק הקטֵגור, "וקח סנֵגור" –  וקבל כסנֵגוריה וכהצטדקות את "מקומו", את מעמדו ומצבו של עם-ישראל, ואת התנאים והקשיים שהוא חי בהם.

(פרח לבנון)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)