חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

תפקידו של אליהו
לומדים גאולה


מאת: הרב מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע גליון 1230 - כל המדורים ברצף
אין כמו לימוד התורה
יש חדש
הכוח לתבוע מהקב"ה
אכילה ושתייה
האב ובנו
רבנות ללא חת
תפקידו של אליהו
שתי גאולות
החסיד שהכניס את אשדוד למים
מדיני תפילת הדרך

בתודעת הציבור קשורה ביאת המשיח עם הופעתו של אליהו הנביא, מבשר הגאולה. המקור הראשון לכך הוא, כמובן, הפסוק (מלאכי ג,כג): "הנה אנוכי שולח לכם את אליה הנביא לפני בוא יום-ה' הגדול והנורא". וכך אנו אומרים בברכת-המזון: "הרחמן הוא ישלח לנו את אליהו הנביא זכור לטוב, ויבשר לנו בשורות טובות ישועות ונחמות".

במדרש רבה (דברים ג, טז) נאמר: "בשעה שהקב"ה גואל את ישראל, קודם שלושה ימים שיבוא משיח, בא אליהו ועומד על הרי ישראל... ואחר-כך אומר להם: בא שלום לעולם, שנאמר הנה על ההרים רגלי מבשר משמיע שלום (נחום ב,א)... באותה שעה מראה הקב"ה את כבודו ומלכותו לכל באי עולם וגואל את ישראל ונגלה בראשם".

מתי בדיוק אמור להופיע אליהו הנביא ומה תפקידו בגאולה? האם תפקידו רק להכריז על בואו של המשיח, או שמור לו תפקיד מעשי בשלב מתקדם יותר של הגאולה?

הניצחון הסופי

העיון במדרשי חז"ל בנושאים האלה אינו מסייע להבהרת התמונה ואף מגדיל את הערפול. יש בזה מחלוקות בין החכמים ותיאורים סותרים. זו אגב הסיבה שמי שמנסים לשרטט תחזיות על-סמך המקורות בנושאים האלה מגיעים לתרחישים שונים ומנוגדים זה לזה בתכלית.

אגב, מהגמרא (עירובין מג,ב) משמע, שבשורת אליהו היא על ניצחונו הסופי של המשיח, שבעקבותיו "הכול עבדים הן לישראל". ורבי יצחק אברבנאל, בספרו 'משמיע ישועה', ב'מבשר' הט"ו, אומר שאליהו הנביא "יבוא בתחילת תחיית המתים", ו"הוא יהיה ראש לקמים בתחייה".

את ההתייחסות הנכונה לסוגיות האלה אנו מוצאים בהלכה. כבכל עניין אחר, גם בסוגיה זו הרמב"ם פוסק בסוף ספרו (הלכות מלכים פרק יב, הלכה ב) דברים ברורים. את ביאת אליהו הנביא ואת מלחמת גוג ומגוג הוא כולל בתוך הדברים שאותם "לא יֵדע אדם איך יהיו עד שיהיו".

וכך הוא אומר: "ייראה מפשוטם של דברי הנביאים, שבתחילת ימות המשיח תהיה מלחמת גוג ומגוג, ושקודם מלחמת גוג ומגוג יעמוד נביא ליישר ישראל ולהכין לבם, שנאמר: הנה אנכי שולח לכם את אליה... ויש מן החכמים שאומרים, שקודם ביאת המשיח יבוא אליהו. וכל אלו הדברים וכיוצא-בהם, לא יֵדע אדם איך יהיו עד שיהיו, שדברים סתומים הם אצל הנביאים. גם החכמים אין להם קבלה בדברים אלו, אלא לפי הכרע הפסוקים. ולפיכך יש להם מחלוקת בדברים אלו".

להתרכז בעיקר

כלומר, הרמב"ם קובע שכל העניינים האלה – ביאת אליהו הנביא, מלחמת גוג ומגוג וכו' – הם מן הדברים שאי-אפשר לצפות מראש כיצד יתרחשו. הוא אף ממליץ להימנע מלעסוק בתחומים האלה, שאינם עיקר בנושא הגאולה ושאין בידנו כלים מספיקים להבינם נכון. וכלשונו: "אין סידור הוויית דברים אלו ולא דקדוקיהם עיקר בדת. ולעולם לא יתעסק אדם בדברי ההגדות, ולא יאריך במדרשות האמורים בעניינים אלה וכיוצא-בהם, ולא ישימם עיקר".

דבריו אלה של הרמב"ם באים בהמשך לפרק הקודם, שבו הגדיר את מהותו של משיח, תפקידו וסדר התגלותו. כאן עלולה להתעורר שאלה גדולה: וכי זה כל עניינו של משיח – פשוט מלך מבית דוד שיביא שלמות בתורה, יסיר את ההפרעות מצד האומות, יבנה את בית-המקדש וכו'?! היכן הם כל הדברים המופלאים שנאמרו על ימות המשיח, כמו הופעתו של אליהו הנביא, מלחמת גוג ומגוג, שינוי טבעו של העולם, ועוד?!

על כך הרמב"ם משיב, כי דברים אלו אכן יקרו, אך לא נדע איך ומתי; ומכל-מקום, אין הדברים הללו תנאי הכרחי, ואין הם צריכים להסיח את דעתנו מעיקר מהותו של המלך המשיח, כפי שתיאר בפרק הקודם.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)