חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:13 זריחה: 6:07 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

"אתה הראת לדעת"
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1178 - כל המדורים ברצף
משפט אין עושים בכיכרות
יש חדש
"אתה הראת לדעת"
ימות המשיח
כבוד בלי תנאים
תנאי שהופר
אין צורך לטרוף
מוטב לפחד
חברים בדם
מקווה טהרה

בפרשתנו משה רבנו מזכיר לבני-ישראל את מעמד הר-סיני ומתן התורה. את ההתגלות האלוקית הגדולה הוא מתאר במילים: "אתה הָראֵתָ לדעת כי ה' הוא האלוקים, אין עוד מלבדו".

בפסוק זה משה רבנו אומר לכל יהודי: אתה ראית במו-עיניך כי "ה' הוא האלוקים" וש"אין עוד מלבדו". זו ראייה שמעל ההבנה וההשגה השכלית. כל יהודי, מעצם הווייתו, רואה – בנפשו פנימה – שה' הוא האלוקים ושמלבדו אין שום מציאות.

לא תלוי בהבנה

הראייה היא למעלה מהכרה שכלית. כשהאדם מבין דברים בשכלו, הוא תופס רק את הדרגה שיכולה להיתפס בשכלו ובמחשבתו, אבל מה שלמעלה מהשגתו אינו נתפס אצלו. לעומת זה, הראייה תופסת את עצם הדבר. אין הכרח שהאדם יבין את מה שהוא רואה, ובכל-זאת הדבר ברור לו בתכלית, כי הוא רואה אותו בעיניו.

זו הדרגה שקיימת אצל כל יהודי. הקשר שלו עם הקב"ה הוא קשר של 'ראייה', שאינו תלוי במידת ההבנה וההשגה. אמנם יהודי יכול להשלות את עצמו שאינו יודע ואינו מבין את ענייני האלוקות, ושאין הוא רואה אלא את המציאות הגשמית; אבל בכך הוא מרמה את עצמו. בפנימיות ליבו הוא קשור עם הקב"ה בקשר של 'ראייה', קשר מוחלט וברור שאין לערערו.

כל יהודי רואה

בדברי משה רבנו יש הדגשה מיוחדת: הוא אומר "אתה הָראֵתָ" ולא "אתה ראיתָ". ההבדל בין 'ראיתָ' ל'הָראֵתָ', ש'ראיתָ' דורש מאמץ ורצון מצד האדם – הוא צריך לרצות לראות; ואילו 'הָראֵתָ' משמעותו שהראו לך, גם אם אתה מצד עצמך לא התאמצת ולא גילית רצון לראות.

לכן הגילוי הזה הוא לכל יהודי בשווה, ואין הוא תלוי בדרגתו של האדם. אילו היה האדם נדרש למאמץ ולרצון מצידו, היו יכולים להיות הבדלים במידת המאמץ והרצון בין יהודי ליהודי, אבל כאשר זו ראייה הנובעת מעצם נשמתו של יהודי, מהחיבור השורשי הפנימי שלה עם הקב"ה – היא שווה אצל כל בני עם-ישראל.

צריך לדעת

אף-על-פי-כן נאמר מיד, שיש צורך ב"לדעת". אמנם הראייה היא דרגה גבוהה ביותר, אבל אם היא לא תחדור בשכלו של האדם ובהבנתו, לא יהיה החיבור של האדם עם הקב"ה שלם כפי הנדרש. במצב כזה יישארו השכל והרגשות מחוץ לחיבור עם הקב"ה. לכן יש צורך ב"לדעת" – שגם השכל יבין את מה שעצם הנשמה רואה, ואז יתעוררו הרגשות לאהוב את ה' ולירא מפניו.

התכלית האמיתית של "אתה הָראֵתָ" היא שגם בתוך נפשו של האדם לא יישאר שום פרט "מלבדו", מחוץ להתאחדות עם הקב"ה. הראייה האלוקית צריכה למלא את השכל והמידות, המחשבה, הדיבור והמעשה, עד שגם גשמיותו של יהודי תהיה ספוגה וחדורה בהכרה ש"אין עוד מלבדו".

(תורת מנחם כרך לב, עמ' 102)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)