חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

הנשיא הוא הכול
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש, מעובד ע"י צ' לבנוני
נושאים נוספים
שיחת השבוע 1122 - כל המדורים ברצף
יום של התעלות
יש חדש
הנשיא הוא הכול
פרה אדומה
איפה הגלויה
שליחות בבנגלדש
והיו מלכים אומנייך
כך בדיוק יהיה
התוועדות ג' בתמוז ששינתה חיים
תחנון ביום הילולא

בפרשתנו התורה מספרת על שתי שליחויות – אל סיחון מלך האמורי ואל מלך אדום, בבקשה להתיר לעם-ישראל לעבור בארצם, בדרך לארץ-ישראל. בשליחות אל סיחון נאמר: "וישלח ישראל מלאכים", ואילו בשליחות אל מלך אדום נאמר: "וישלח משה מלאכים". למה פעם אחת נאמר "וישלח ישראל" ופעם אחת "וישלח משה"?

מפרש רש"י על-פי דברי המדרש: "הכתובים הללו צריכים זה לזה, זה נועל וזה פותח. שמשה הוא ישראל וישראל הם משה. לומר לך, שנשיא הדור הוא ככל הדור, כי הנשיא הוא הכול".

איש ציבורי בעצם מהותו

כשאומרים ש"נשיא הדור הוא ככל הדור", היה אפשר לפרש זאת, שכאשר הנשיא עוסק בענייני הציבור, אין הוא עושה זאת כאדם פרטי, אלא הוא עושה זאת בעבור הכלל ובשם הציבור. אך הכוונה כאן עמוקה יותר – נשיא ישראל הוא בעצם מהותו "ככל הדור", הוא איש ציבורי בעצם מהותו, וממילא כל מה שהוא עושה הרי זה כעשיית הציבור כולו.

וכך בכיוון השני – זה ש"ישראל הם משה" הרי זה משום ש"הנשיא הוא הכול". כל ענייני הדור, לא רק אנשי הדור, אלא גם הצרכים הרבים והמגוּונים שלו, הם צרכיו של הנשיא ובאים על-ידו. וכך ראינו אצל משה רבנו, שלא רק התורה ניתנה על-ידו, אלא אפילו צרכים גשמיים, כמו המן, הבשר והמים, ניתנו לעם-ישראל על-ידי משה.

ראש ונשיא

נקודה זו משתקפת בשינוי שרש"י משנה מלשון המדרש. במדרש נאמר: "ראש הדור הוא כל הדור", ואילו רש"י משנה מלשון המדרש וכותב: "נשיא הדור הוא ככל הדור". ההבדל בין ראש לנשיא, שראש (בדוגמת ראש כפשוטו) עניינו שהוא מנהיג את כל הדור, ואילו נשיא, מלשון נשיאות והרמה, מבטא את מעלתו של נשיא הדור כאיש מורם ומנושא.

אם עניינו של הנשיא מתבטא בכך שהוא 'ראש הדור', הרי מה ש"ראש הדור הוא כל הדור" הוא רק בעניינים הציבוריים, שאותם הוא עושה בעבור כל בני הדור; אבל כשאומרים ש"נשיא הדור הוא ככל הדור", טמון בזה הרעיון העמוק, שגם כפי שהוא אדם לעצמו, כמי שמרומם ומנושא, גם אז הוא "ככל הדור".

הכול ניתן לעם

החידוש שבדבר הוא בשני הקצוות: מכיוון שגם ענייניו הפרטיים הם חלק ממציאותו כנשיא הדור, הרי מובן שגם הפעולות הפרטיות האלה, שלכאורה היה מקום לומר שבהן יש דמיון או שוויון למעשי שאר העם, הן בדרגה עליונה לאין-ערוך, וגם בהן הוא שונה ומנושא מכל העם.

ומצד שני, מכיוון ש"נשיא הדור הוא ככל הדור", הרי גם ענייניו הנעלים ביותר של הנשיא, שלכאורה הם נעלים לאין-ערוך מאנשי הדור – הם חלק ממציאותו של הנשיא, ש"הוא הכול", וממילא גם הם נמשכים ופועלים באנשי הדור.

(לקוטי שיחות כרך לג, עמ' 131)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)