חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:12 זריחה: 6:10 ח' בניסן התשפ"ד, 16/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

שני ניסיונות, שני קצוות
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש, מעובד ע"י צ' לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1090 - כל המדורים ברצף
היום שמחיה את נפשנו
יש חדש
שני ניסיונות, שני קצוות
חסידות
נשמה מעולם האצילות
משיח אילמים
תורתו של משיח
ה'איתן' שבנשמה
כשחוקרים חסידות נהפכים לחסיד
ברכות הברק, הרעם והקשת

פרשתנו נפתחת בניסיון הקשה שנתנסה בו יעקב אבינו, כשנחתה עליו צרת עשיו. התברר לו שעשיו הולך לקראתו, "וארבע-מאות איש עמו". בפרשה הקודמת קראנו על ניסיון מסוג אחר שעמד בו יעקב – הניסיון עם לבן הארמי.

שני הניסיונות האלה מייצגים שני סוגי של התמודדויות, ויש לזה קשר מיוחד לקו העבודה הייחודי ליעקב אבינו. כידוע, כל אחד ואחד מהאבות עבד את הקב"ה בקו אחר: אברהם – בקו החסד, יצחק – בקו הגבורה, ויעקב – בקו התפארת.

קו החסד

כל שלושת האבות עסקו בתורה, כדברי חז"ל: "מימיהן של אבותינו לא פרשה ישיבה מהם (ללמוד תורה)... אברהם זקן ויושב בישיבה היה… יצחק אבינו... יעקב אבינו", אולם בעבודת המידות הייתה לכל אחד ואחד מהם דרך אישית מיוחדת.

עבודתו של אברהם אבינו הייתה בעיקר בקו החסד והאהבה. הוא עבד את ה' מתוך אהבה, ככתוב "אברהם אוהבי". גם התנהגותו עם בני-אדם הייתה בגמילות-חסדים לכל אחד ואחד – הן בגשמיות, בהכנסת-האורחים המופלאה שלו, והן ברוחניות – כאשר הקריא את שם ה' בפי כל עובר ושב ולימד את הבריות להאמין בה'.

קו הגבורה

עבודתו של יצחק אבינו התייחדה בעיקר בקו היראה והגבורה, ככתוב: "ופחד יצחק". הוא עבד את ה' מתוך פחד ויראה, שהתבטא בתשוקתו לעלות מלמטה למעלה. לכן לא היה יכול לשאת מציאות של רע, כד ש"ותכהינה עיניו מראות" – הוא התעוור משום שלא היה יכול לסבול את עבודת האלילים של נשות עשיו.

יעקב מיזג וכלל את שתי המידות של אבותיו. מידתו היא מידת התפארת, מידת הרחמים. מידה זו כלולה משתי המידות, חסד וגבורה, יחדיו. וכך אמר: "אלוקי אבי, אלוקי אברהם ופחד יצחק, היה לי". כאן יש רמז שביעקב נכללו גם מידת החסד של אברהם וגם מידת הגבורה של יצחק.

מיזוג הקווים

דבר זה בא לידי ביטוי בשני סוגי הניסיונות שנתנסה בהם – ניסיון שמצד מידת החסד וניסיון מצד מידת הגבורה. אצל לבן הארמי נתנסה יעקב בניסיון החסד, ניסיון של עושר והרחבה. בעבודתו אצל לבן הארמי הגיע ל"ויפרוץ האיש מאוד-מאוד". הניסיון כאן הוא, שהאדם עלול לייחס את הצלחתו לעצמו, לכוחו ולכישוריו. וכך אכן טענו בני לבן, שכל העושר הזה הוא "מאשר לאבינו", וכביכול הוא הושג בדרך הטבע. אולם יעקב ידע שכל העושר וההצלחה באים מאת הקב"ה.

לאחר מכן עמד בניסיון שמצד מידת הגבורה, כאשר עשיו "הולך לקראתך וארבע-מאות איש עמו". גם במצב הזה ידע יעקב שהכול בא מאת ה', ומיהר להתפלל אליו ולבטוח בו. על-ידי העמידה בכל הניסיונות הגיע יעקב לשלמות העבודה, הלוא היא מידת התפארת, ועל זה נאמר "ויבוא יעקב שלם" – שלמות הכוללת את כל המידות. כוח זה הוריש יעקב לכל יהודי ויהודי עד סוף כל הדורות.

(תורת מנחם כרך לב, עמ' 375)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)