חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:13 זריחה: 6:07 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

לחבר את החכמה למעשה
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש. מעובד ע"י צ' לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע - 1049, כל המדורים ברצף
תורה שבכתב ותורה שבעל-פה
יש חדש
לחבר את החכמה למעשה
מתן תורה
דין פרוטה
הקדושה שנעלמה
הכנה להתגלות
דידן נצח
הצייר שגילה את השמים בארץ
צורות בעייתיות

מעמד הר-סיני היה אירוע יחיד מסוגו, ולא יהיה עוד אירוע כזה. מכאן, שכל ענייני התורה, ובכלל זה הגילויים המופלאים של סודות התורה שיהיו לעתיד לבוא, כבר ניתנו במעמד הר-סיני. אלא שיש עניינים שנתגלו מיד, יש עניינים שנתגלו במשך הדורות, ויש עניינים שיתגלו בזמן הגאולה.

על התורה אנו מוצאים הגדרה של ד' אמות: "ד' אמות של הלכה". הרמב"ם מסביר (בהקדמתו לפירוש המשניות שלו) כי אין לפרש את המושג הזה במשמעותו הפשוטה, כאילו רק ההלכה היא עיקר התורה וכל התורה כולה "מושלכת אחר גויו"; אלא ההלכה מבטאת את תכליתו של האדם – להגיע לשלמות של "חכמה ומעשה". עלינו להבין עניין זה, וכמו-כן יש להבין מדוע הדבר קשור דווקא לארבע אמות.

ארבע אמות של אדם

בכמה וכמה עניינים בתורה נקבע לכל אדם תחום של 'ארבע אמות'. לומדים זאת מהפסוק "שבו איש תחתיו", שהכוונה היא להישאר בתחום ארבע האמות, שהוא הנקרא "מקומו של אדם".

הגמרא מסבירה כי אחד הטעמים לקביעה זו הוא, שגופו של אדם תופס שלוש אמות, ועוד אמה ניתנה לו כדי שיוכל להרים את ידיו מעל לראשו.

הכוח לעשות

הסבר העניין: העולם שברא הקב"ה הוא עולם שלם ("על מילוּאו נברא"), ובכל-זאת אומרים חז"ל שהפסוק "ברא אלוקים לעשות" מלמדנו, שתכלית הבריאה היא שהאדם יתקן את העולם ויוסיף לו שלמות.

ייעוד זה בא לידי ביטוי בקביעה שכל אדם יש לו ארבע אמות: שלוש אמות מציינות את שלמותו של האדם כפי שנברא על-ידי הקב"ה, והאמה הרביעית מייצגת את 'ידיו', שבהן הוא יכול לעשות, לתקן ולהוסיף שלמות. אך יש לשים לב ללשון חז"ל, שהידיים נועדו להגיע עד מעל הראש. משמעות הדבר היא, שעל-ידי מעשיו ('ידיים') יכול האדם לעלות לדרגה עליונה אף מדרגתו של הראש, שהוא הדרגה הגבוהה ביותר של האדם כפי שנברא על-ידי הקב"ה.

הסוד וההלכה

גם בתורה קיימות ארבע הדרגות הללו, הנחלקות לשתי קבוצות – שלוש ועוד אחת. שלוש הדרגות הראשונות הן הפשט, הרמז והדרש שבתורה, שהן בבחינת ה'גוף' של התורה. תכליתו של האדם להגיע, על-ידי יגיעתו, ל'ארבע אמות' – גם לחלק הרביעי, שהוא למעלה מה'גוף' של התורה, הלוא הוא חלק הסוד, נשמת התורה.

אף-על-פי-כן נקראות כל ארבע הדרגות הללו "ארבע אמות של הלכה". שכן ההוכחה שהאדם אכן הגיע לדרגה הרביעית, לסוד שבתורה, היא כאשר הדבר בא לידי ביטוי ב'הלכה', בהתנהגותו המעשית. זה מה שאומר הרמב"ם, שתכליתו של האדם להגיע לשלמות של 'חכמה ומעשה' – זה החיבור בין הדרגה העליונה שבתורה, הסוד שבתורה, עם המעשה בפועל.

(לקוטי שיחות כרך טז, עמ' 193)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)