חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מורה דרך ב'מורה נבוכים'
חיים יהודיים


מאת: זלמן רודרמן
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1022 - כל המדורים ברצף
במלחמה כמו במלחמה
יש חדש
לגשת לתורה כמו ילד קטן
אין עוד מלבדו
יודע נסתרות
ביטחון עד הרגע האחרון
הנחמה שבתוך החורבן
משרה אותה יחידה לבנייך
מורה דרך ב'מורה נבוכים'
ביגוד מתאים

השבוע סיימו רבבות את המחזור העשרים וארבעה של לימוד 'הרמב"ם היומי', על-פי תקנת הרבי מליובאוויטש, והחלו בלימוד המחזור החדש. 'היד החזקה' נכתב (כדברי הרמב"ם) "בלשון ברורה ודרך קצרה", והכול לומדים אותו. אולם עוד חיבור של הרמב"ם נמצא כאילו בקצה המנוגד: זה 'מורה נבוכים', ספר קשה להבנה אשר מעטים עוסקים בו.

כעשר שנים התעמק הרב יהונתן-שמחה בלס, רב היישוב נווה-צוף בשומרון וראש-כולל 'רצון יהודה' בפתח-תקווה, ב'מורה נבוכים', גולת הכותרת של הפילוסופיה היהודית בכל הדורות. התוצאה רואה אור בימים האלה, בדמות צמד ספרים – 'מנופת צוף'.

מומחה למכ"ם

זה מיזם אישי חשוב וייחודי, שכן מעטים הם החיבורים שנכתבו על ספר זה בידי יהודים תלמידי-חכמים ויראי-שמים. כתיבתו של הרב בלס מאירת עיניים ופותחת צוהר חדש לספר עמוק ומופלא זה, שעורר לא-מעט חששות והסתייגויות עם הופעתו, אך במרוצת הזמן נתקבל בכל תפוצות ישראל.

הרב בלס (55) נולד בניו-יורק, למד בישיבתו של הגאון הרב משה פיינשטיין, ולאחר מכן ב'ישיבה יוניברסיטי'. בשנת תש"ל עלתה משפחתו לארץ. אביו, מהנדס אלקטרוניקה ומומחה בכיר לאנטנות מכ"ם, נרתם ביוזמתו לסייע לצה"ל בימי מלחמת ההתשה עם מצרים.

העמקה והפשטה

הוא עצמו למד בישיבת 'מרכז הרב' ונמנה עם מעגל מקורביו של הרב צבי-יהודה קוק. לאחר מכן התחתן ובשנת תשל"ה היה בין מקימי היישוב עפרה. זה כעשרים שנה הוא מכהן כרב היישוב נווה-צוף, שהוקם (בשנת תשל"ז) על-ידי גרעין של עובדים שומרי מצוות בתעשייה האווירית. בשנות הטרור האחרונות איבד היישוב שלושה מבניו, שנרצחו בפעולות טרור. כיום ביישוב כמאתיים וארבעים משפחות והוא פורח ומשגשג.

האתגר  שקיבל עליו הרב בלס על עצמו, כבד ומרשים. ראשית, בגלל התכנים העמוקים שעוסק בהם ה'מורה': יישוב 'סתירות' בין פסוקי תורה, הבנת מהות הנבואה ומשלי הנביאים, הוכחות שכליות למציאות הבורא, שלילת קדמוניות העולם, ידיעה ובחירה, מהות האדם ועוד. העיסוק באלה דורש מידה רבה של העמקה והבנה, כושר ריכוז ויכולת הפשטה.

מלכוד פנימי

אך יש עוד קושי בהבנת דברי ה'מורה' לעומקם, והוא טמון בעצם ניסוחם בידי הרמב"ם. עמדה לפניו דילמה קשה ביותר, לכאורה בלתי-פתירה, וכפי שהוא עצמו עומד עליה בפתיחת חיבורו: מצד אחד הוא מבקש לשנות מצב שבו "ידיעת דברים אלה [שהם בבחינת 'סתרי תורה'] נקטעה מן האומה כליל עד שלא נמצא ממנה לא מועט ולא הרבה". ומצד שני, אין הוא רוצה לעבור על האיסור לגלות סתרי-תורה אלא "בעל-פה וליחיד ובראשי-פרקים בלבד". הרמב"ם ייצר אפוא פתרון מיוחד: הוא מבאר את הדברים אך גם מסבך אותם. "כוונתי שהאמיתות תופענה מבעד לראשי-הפרקים ושוב תיסתרנה, כך שלא ננגד את המטרה האלוקית, שאי-אפשר לנגדה, אשר הסתירה את האמיתות המיוחדות להשגת הא-ל מפני המון האנשים, שנאמר 'סוד ה' ליראיו'", הוא כותב.

יש כאן אפוא מלכוד פנימי שהרב בלס מבקש לפרקו בספריו (כולל רצון-יהודה טל':  03-9072154).

הרב בלס וספרו: לבאר בלי לסבך


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)