חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:05 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מהזוהר ועד הגאולה
לומדים גאולה


מאת: הרב מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1634 - כל המדורים ברצף
הילדים יאחדו את העם
יש חדש
תמימים ומובחרים בעבודה הרוחנית
קידוש השם
בלי שאלות
סגולה לילדים
זכותו מגינה
מהזוהר ועד הגאולה
להיות בן-בית אצל רשב"י
טהרת כוהנים

ההתגלות של פנימיות התורה, שהחלה על-ידי רבי שמעון בר-יוחאי, קשורה קשר הדוק לגאולה. בספר הזוהר ('רעיא מהימנא' פרשת נשא, חלק ג, עמ' קכד,ב) נאמר: "בגין דעתידין ישראל למטעם מאילנא דחיי, דאיהו ספר הזוהר, יפקון ביה מן גלותא ברחמים" [=בזכות שעתידים ישראל לטעום מאילן החיים, שהוא ספר הזוהר, ייצאו עמו מהגלות ברחמים]. ואכן, לימוד פנימיות התורה נחשב אחד האמצעים החשובים לזירוז הגאולה וההכנה לקראתה.

הקשר בין גילוי פנימיות התורה לבין הגאולה אינו בבחינת 'סגולה' ואינו פעולה 'שמימית' נסתרת. כאשר מבינים את מהותה של הגאולה, הקשר בינה ובין גילוי הנסתר נעשֶה ישיר בתכלית. הגאולה היא המשך ישיר לגילוי פנימיות התורה, והיא מביאה תהליך זה לידי שלמותו.

מהות הגאולה

כי מהי בעצם הגאולה? מהותה האמיתית היא – "ונגלה כבוד ה' וראו כל בשר יחדיו כי פי ה' דיבר" (ישעיה מ,ה). וכן: "ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים" (שם יא,ט). זו בעצם הגאולה – גילוי האמת האמיתית והפנימית של כל דבר. יוסר סופית ההעלם וההסתר שמכסה כיום את האמת, והיא תיראה בגלוי בעיני בשר.

כל השינויים שיתחוללו בעולם בימות המשיח יהיו תוצאה טבעית ומתחייבת מגילוי האמת. כאשר הכול יראו בעיניהם שהקב"ה הוא המהות האמיתית של כל המציאות, ממילא "לא יהיה עסק כל העולם אלא לדעת את ה' בלבד" (כלשון הרמב"ם בסיום ספרו). כאשר כל הגויים יראו בגלוי שהיהודים הם "כוהני ה'" ו"משרתי אלוקינו" (ישעיה סא,ו) – מובן שלא יפגעו בהם, ולהפך, ישתוקקו לסייע לעם ישראל. כשכל אדם יראה את האמת, שהזולת אינו חי על חשבונו וכי שלמותו של הזולת היא גם שלמותו שלו – מובן שלא יהיו מלחמות ושנאות ולא קנאה ותחרות. כל אלה תוצאה מתבקשת מגילוי האמת.

תהליך הדרגתי

הכנת העולם לקראת הגאולה החלה עם התגלות פנימיות התורה, על-ידי רבי שמעון בר-יוחאי, מחבר ספר הזוהר. הוא פתח את ה'צינור' של פנימיות התורה, וממנו מתחיל תהליך הגילוי של אור הנסתר, שיגיע לשיאו בזמן הגאולה.

אלא שבימי רבי שמעון בר-יוחאי עדיין לא היה העולם בשל לגילוי אמת זו. לכן הגילוי היה מוגבל ביותר – לחוג מצומצם של אישים בעלי שיעור קומה מיוחד. ואולם ספר הזוהר עצמו מנבא (בראשית קיח,א) שכאשר יתקרבו ימות המשיח תתגלה חכמת הנסתר בהיקף רחב, עד שאפילו ילדים קטנים יידעו סודות כמוסים.

תהליך זה היה הדרגתי. בתחילה הייתה פנימיות התורה ידועה ליחידי סגולה בלבד. אחר-כך, כשהחלו להתקרב ימות המשיח, בא האריז"ל והחל להפיץ את תורת הנסתר במידה רחבה יחסית, ואמר שכבר "מותר ומצווה לגלות זאת החכמה". ואולם עדיין נשארו הדברים נחלתו של חוג מצומצם.

אחרי-כן, כאשר הגיע 'חצות' של האלף השישי והחל להתנוצץ אור הגאולה, בא הזמן לגלות את פנימיות התורה בהיקף רחב יותר. אז פתח הבעש"ט את אור הנסתר לכל העם, ואִפשר לכל יהודי לטעום מהאור הגנוז של הגאולה, ובכך להתכונן בפועל ממש לגאולה המתקרבת. הבעש"ט גם גילה שהפצת החסידות קשורה קשר ישיר לגאולה, כפי שאמר המלך המשיח לבעש"ט, שהוא יבוא "לכשיפוצו מעיינותיך – מעיינות החסידות – חוצה".

ועכשיו, כאשר מעיינות החסידות כבר מופצים ומאירים בכל רחבי תבל, ודאי שכבר העולם מוכן לגאולה האמיתית והשלמה.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)