חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מה קודם, ימין או שמאל?
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1545 - כל המדורים ברצף
שנאת חינם? מה פתאום?!
חדש על המדף
מה קודם, ימין או שמאל?
תשעה באב
הכרעה בוויכוח
מעל הראש
הצום האמיתי
להזדכך ולראות
ד"ש חמה מבתי המקדש
תשעה באב נדחה

ספר דברים נפתח בדברי התוכחה של משה רבנו לעם ישראל. הוא מזכיר להם את חטאיהם הרבים לאורך ארבעים שנות מסעם במדבר, את עוון המרגלים, את חטא העגל ועוד. ואולם בתחילת הפרשה מופיעה הקדמה שמכניסה את התוכחה להקשרה המתאים:

"אַחֲרֵי הַכֹּתוֹ אֵת סִיחֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי אֲשֶׁר יוֹשֵׁב בְּחֶשְׁבּוֹן, וְאֵת עוֹג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן, אֲשֶׁר יוֹשֵׁב בְּעַשְׁתָּרֹת, בְּאֶדְרֶעִי". התורה מציינת כי משה רבנו אמר את דברי התוכחה רק אחרי שנלחם למען עם ישראל. רק אחרי שהוכיח את אהבתו לעם ישראל היה לו הכוח להשמיע דברי תוכחה.

במה מתחילים

אבל לכאורה נשאלת שאלה מלשון הגמרא "לעולם תהא שמאל דוחה וימין מקרבת". מההוראה הזאת נראה שתחילה יש לנקוט גישה של 'שמאל דוחה' ורק אחר-כך גישה של 'ימין מקרבת'?!

אלא שהוראה זו עצמה דורשת ביאור. הלוא הרמב"ם כותב שתחילת עבודת ה' צריכה לבוא ממניעים הקרובים ללב האדם, כדוגמת שכר או עניינים שהם בבחינת 'שלא לשמה', ורק אחר-כך אפשר לדרוש עבודה 'לשמהּ'. גם בתורה עצמה מוצג תחילה השכר על קיום המצוות ורק אחר-כך מוזכר העונש על אי קיום התורה ומצוותיה. אם כן מדוע הגמרא מקדימה את 'שמאל דוחה' ל'ימין מקרבת'?

הכנה של קירוב

כאן צריך להבחין בין החינוך עצמו ובין ההכנה לקראתו. אכן ההכנה ללימוד היא 'ימין מקרבת', אך כשמתחילים במלאכת החינוך עצמה יש להקדים את 'שמאל דוחה'. כך אמרו חז"ל שקודם הלימוד צריך הרב לפתוח ב'מילתא דבדיחותא', אך כאשר מתחילים בלימוד עצמו צריך התלמיד לשבת באימה וביראה, עד ש"שפתותיו נוטפות מור".

כך גם ברא הקב"ה את העולם. ההקדמה לבריאה הייתה מידת החסד, אך מלאכת הבריאה עצמה התחילה ב'שמאל דוחה', ככתוב "וחושך על פני תהום". רק לאחר מכן בא השלב של 'ימין מקרבת' – "ויאמר אלוקים יהי אור".

ללמוד ממשה

מכאן שכל פעולה של חינוך דורשת הקדמה של 'ימין מקרבת'. כך עשה גם משה רבנו. תחילה יצא למלחמה כדי להכות את סיחון ועוג, שהתורה מספרת כי היו חזקים. משה עשה זאת כדי להוריש את עבר הירדן לשבטים שביקשו להישאר שם בעבור המקנה הרב שלהם. לאחר כל זה היה יכול להוכיח את בני ישראל בדרך שדברי תוכחתו יתקבלו על ליבם.

מכאן יש ללמוד הוראה שכאשר פוגשים יהודי הזקוק לעזרה כלשהי, גשמית או רוחנית, יש לעזור לו תחילה ולמלא את מחסורו. לאחר מכן יש מקום להוכיחו ולעוררו על דברים הדורשים תיקון, ואז גדלים הסיכויים שדברי התוכחה יתקבלו ויישמעו.

(שיחות קודש תשל"ז, כרך א, עמ' 154)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)