חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

הדרך המחברת את הקצוות
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1507 - כל המדורים ברצף
לעבור ממגננה למתקפה
יש חדש
הדרך המחברת את הקצוות
תפילה
תודה וברכה
המלאכים מצחצחים
מקרוב ומרחוק
שלוש דרגות במצוות
האוצר שנחשף לאור עולם
כשעונים 'ברכו'

פרידתו של יעקב מלבן מתוארת בתורה בפסוק: "וְיַעֲקֹב הָלַךְ לְדַרְכּוֹ". הפסוק הזה משמש גם לתיאור הפרידה השנתית של עם ישראל מחגי תשרי, ולפרידה בכלל. לכל מילה בתורה משמעות מדוייקת, ויש לעיין בפירושן של המילים האלה. הפרידה כאן אין משמעותה התרחקות ועזיבה, אלא יציאה לשליחות ולדרך חדשה.

'יעקב' הוא שמו הראשון של יעקב אבינו, מאז לידתו. רק אחר-כך קיבל מהמלאך את שמו 'ישראל', על שם "כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים וְעִם אֲנָשִׁים וַתּוּכָל". זאת ועוד: השם 'יעקב', שניתן לו כשאחז בעקבו של אחיו התאום עשיו, מייצג את עקב הרגל, הדרגה הנמוכה ביותר בגוף האדם, שבה אין הבדל בין אדם לאדם. לעומת זה, השם 'ישראל' מכיל את המילים 'שַׂר' ו'ראש', שבו ניכרת ייחודיותו של כל אדם.

להתקדם תמיד

השימוש כאן בשם 'יעקב' דווקא, "וְיַעֲקׂב הָלַךְ לְדַרְכּוֹ", מורה שלכל אדם, בלי הבט על ייחודיותו, יש שליחות אישית מהקב"ה, שניתנה לו כבר עם לידתו. גם כאשר האדם עודנו בבחינת 'יעקב', בתחילת דרכו, יש לו שליחות לבצע.

"הָלַךְ" – השליחות היא ללכת, הליכה אמיתית, כשאדם עוקר את עצמו ממקומו הקודם ומהישגי העבר למקום נעלה יותר. 'הליכה' היא ייחודית לאדם. מלאכים אינם מסוגלים להתקדם, אלא נשארים תמיד באותה מדרגה רוחנית. רק לאדם ניתנה היכולת להתעלות ולהשתפר, ואף אם אתמול היה במצב טוב, יש לו לאן להתקדם, התקדמות בלי גבול, מפני שהקב"ה הוא אין-סופי.

מהבירה לעיירה

ומה הדרך שעל האדם ללכת בה? באיזה סוג של עבודה רוחנית עליו לבחור כדי להתקדם? אומרת התורה – "לְדַרְכּוֹ". לדרך 'שלו', דרך המלך, דרכו של הקב"ה מלכו של עולם.

דרך היא אמצעי המחבר שתי נקודות מרוחקות. אם זו מדינה רחבת ידיים, ולה ערים רבות הפזורות בכל חלקי הארץ, ורצוננו לחבר את עיר הבירה לעיר הגבול הנידחת והקטנה ביותר, אנו זקוקים לדרך. כשיש דרך, יש חיבור דו-כיווני: תושבי העיר הקטנה יכולים להתקרב לעיר הבירה, ומעיר הבירה אפשר להתקרב לעיר הקטנה. הדרך מחברת בין דברים נפרדים.

שליחותו של יהודי

לחבֵּר – זו שליחותו של היהודי. קודם לידתו הייתה נשמתו קרובה לקב"ה, תחת כיסא הכבוד, ופתאום נשלחה לגוף גשמי ולעולם שפל, בבחינת "מאיגרא רמא לבירא עמיקתא". ייעודו של היהודי לחבר את ה'בור עמוק' עם ה'גג גבוה'. באמצעות תפילה, לימוד התורה ועשיית מצוות הוא מרומם את העולם השפל למקום רוחני יותר, וגם מושך שפע רוחני מלמעלה אל העולם.

שליחותו של היהודי איננה מסתכמת בחייו הפרטיים. עליו לחפש את הערים המרוחקות ולסלול דרכים רוחניות כדי להביא אליהן את דבר מלך מלכי המלכים. וכאשר עושים זאת מתוך שמחה, הרי "שמחה פורצת גדר", דבר ה' מגיע עד הנקודה הרחוקה ביותר, וחשכת הגלות מוחלפת באור הגאולה.

(אגרות קודש כרך כט, עמ' מה)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)