חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:12 זריחה: 6:10 ח' בניסן התשפ"ד, 16/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

המשיח כדוד המלך
לומדים גאולה


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1487 - כל המדורים ברצף
ציפייה למקדש, ציפייה לגאולה
יש חדש
רחמי ה' על בלעם הרשע
נבואת בלעם
למעלה מתענית
ללמוד לרקוד
מעגל שנסגר
המשיח כדוד המלך
בית מקדש על גלגלים
בר-מצווה בתענית נדחית

אחד המקומות במקרא שיש בהם רמזים ברורים על הגאולה השלמה על-ידי המלך המשיח הוא נבואת בלעם. את החלק הזה בלעם פותח בהכרזה: "לכה איעצך אשר יעשה העם הזה לעמך באחרית הימים", ולאחר מכן הוא מתנבא על התקופה העתידית.

הרמב"ם (הלכות מלכים פרק יא, הלכה א) מציין נבואה זו כמקור מפורש בתורה לאמונה במשיח: "אף בפרשת בלעם... ניבא בשני המשיחים, במשיח הראשון שהוא דוד... ובמשיח האחרון שעומד מבניו... 'אראנו ולא עתה' – זה דוד; 'אשורנו ולא קרוב' – זה מלך המשיח", והרמב"ם מוסיף ומפרט את חלקי נבואת בלעם הנוגעים לדוד המלך ולמשיח.

כידוע, הרמב"ם הוא ספר הלכה, שעניינה להורות לנו מה לעשות. אין זה מעניינו לדרוש דרשות על פסוקי התורה. אף-על-פי-כן הרמב"ם מביא כאן מדרש ארוך המפרש את נבואת בלעם. מכאן שיש לעניין זה היבט הלכתי ולא רק של דרש וכיוצא בזה.

תפקיד המשיח

בפתח הפרק העוסק בעניין המשיח הרמב"ם קובע את החובה להאמין במשיח ולחכות לבואו. המשך דבריו הוא פירוט האמונה בביאת המשיח. כלומר, הרמב"ם מפרט בזה מה כוללת האמונה בביאת המשיח ובאיזה סוג של משיח עלינו להאמין (ראה בכל זה לקוטי שיחות כרך חי, עמ' 271; ספר השיחות תשמ"ח כרך ב, עמ' 529).

הרמב"ם קובע כי המשיח יחזיר את מלכות דוד לממשלתה, יבנה את בית המקדש, יקבץ את נידחי ישראל ויחזיר את משפטי התורה לכמות שהיו בזמן בית המקדש. זאת מהותו של המשיח – הוא מחזיר את השלמות בתורה ובמצוותיה שנפגמה בשל הגלות.

על-פי זה יובן מדוע הרמב"ם מביא את כל הראיות מפרשת בלעם, המדברת "בשני המשיחים" (דוד והמשיח): ההקבלה הרצופה לדוד המלך מחזקת את מעמדו של המשיח כמי שמביא שלמות בתורה ובמצוותיה. דוד יצר את התנאים להשגת שלמות בתורה ובמצוות. הוא היה מלך על כל ישראל; הוא סיים את כיבוש הארץ ואת המלחמות מול אויבי ישראל; והוא שהחל בהכנות לבניית בית המקדש.

כזה יהיה גם המשיח: הוא יחזיר את מלכות דוד, יבנה את בית המקדש ויקבץ את נידחי ישראל, דבר שיאפשר את חזרת כל משפטי התורה ואת יכולתו של עם ישראל לקיים את התורה במלוא שלמותה.

ההשוואה הנכונה

עדיין אפשר לשאול: אם מדובר על מושיעי ישראל, ההשוואה המתבקשת היא למשה רבנו, שעליו נאמר: "הוא גואל ראשון הוא גואל אחרון". למה הרמב"ם משווה את המשיח לדוד? מכאן שדווקא השוואה זו מבטאת את מהותו ועניינו של המשיח.

הסבר הדבר נעוץ ביסוד גדול שהרמב"ם מדגיש: "אל יעלה על דעתך שהמלך המשיח צריך לעשות אותות ומופתים ומחדש דברים בעולם". מה כן? – "המלך המשיח עתיד לעמוד ולהחזיר מלכות בית דוד ליושנה, לממשלה הראשונה, ובונה המקדש ומקבץ נידחי ישראל, וחוזרין כל המשפטים בימיו כשהיו מקודם". כלומר, עיקר עניינו של המשיח הוא להחזיר את מלכות בית דוד ולהביא שלמות (שאיננה כיום) בכל ענייני התורה והמצוות. הוא יאפשר לעם ישראל לשוב ולחיות חיים יהודיים מלאים ושלמים, כפי שהיה הדבר בימי דוד המלך.

מלכות דוד מסמלת שלמות בחיי התורה והמצוות. תפקידו של המלך המשיח (לפחות בתקופה הראשונה לבואו) הוא להחזיר שלמות זו. הוא יבנה את בית המקדש ויאפשר לכל עם ישראל לחיות חיים יהודיים מלאים. זאת רמז בלעם בנבואתו, ולזה אנו מצפים ומתפללים לה' בכל יום ויום.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)