חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

הוויכוח עם עוג
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1453 - כל המדורים ברצף
גיור אינו יכול להיות סיטוני
יש חדש
הוויכוח עם עוג
הכנסת אורחים
לוט ואברהם
זקוקים לאורח
חשש של חשש
הניסיון העשירי
הכנסת אורחים והגיורת הי"ד
התנהגות של אורח

בפרשתנו מסופר על המשתה שערך אברהם אבינו: "וַיִּגְדַּל הַיֶּלֶד וַיִּגָּמַל וַיַּעַשׂ אַבְרָהָם מִשְׁתֶּה גָדוֹל בְּיוֹם הִגָּמֵל אֶת יִצְחָק". המדרש מביא דעה שהגמילה כאן היא גמילה מיצר הרע, המתרחשת עם כניסת יצר הטוב, בגיל שלוש-עשרה, בבר-המצווה.

המדרש אומר עוד ש"משתה גדול" מלמד שאברהם ערך "משתה גדולים", שבו השתתפו "עוג וכל גדולים עמו". על-פי המדרש התנהל במשתה דיון בין עוג ובין משתתפים נוספים, שהקניטו את עוג באומרם לו: "לא היית אומר אברהם פִרדה עקרה ואינו מוליד?". אמר להם: "עכשיו מתנתו מה היא? לא שפופה? אם אתן אנוכי אצבעי עליו – אני פוחס צורתו!". ענה לו הקב"ה: "מה אתה מבזה על מתנתו! חייך שאתה רואה אלף אלפים ורִבֵּי רבבות יוצאים מבני בניו, ואין סופו של אותו האיש ליפול אלא בידו".

היכולת להנחיל

לכאורה תמוה שבבר-המצווה של יצחק דנים המשתתפים בסיפור לידתו. הלוא כבר חלפו שלוש-עשרה שנים מלידתו, ומה הטעם לדון עכשיו אם אברהם יכול להוליד?!

לכן יש לומר שהשיחה לא עסקה ביכולתו של אברהם להוליד בן כפשוטם של דברים, אלא ביכולת ה'הולדה' הרוחנית של אברהם אבינו. עוג פקפק ביכולתו של אברהם לגדל ולחנך בן שימשיך את דרכו ואת אורח חייו. כאשר יצחק נעשה בר-מצווה זו הייתה שעת מבחן לשאלה זו.

הערצת השכל

עוג ייצג את ההפך הגמור מאברהם. אברהם התבסס על אמונה בבורא, ואילו עוג צידד בהתנהגות שעל-פי השכל בלבד.  עוג טען: "אברהם אינו מוליד", שכן לדעתו אין אפשרות להנחיל התנהגות של אמונה וקבלת עול לדורות הבאים, ובמיוחד לבני הדור הצעיר.

עוג העריץ את הכוח הפיזי ואת בריאות הגוף. הדבר החשוב ביותר בחינוך ילדים הוא שיהיו בריאים וחזקים, וגם אם יש מקום לערכים – עליהם להיות מבוססים על השכל ועל ההיגיון. לכן פקפק ביכולתו של אברהם להנחיל לדורות הבאים חינוך של אמונה וקבלת עול.

דרך מנצחת

אמרו לעוג: טעית, הנה יצחק הולך בדרכי אביו. ענה להם: "מתנתו מה היא?" – אין ללמוד דבר מהתנהגותו של יצחק עד עתה, שכן התנהגות זו אינה באמת שלו אלא היא בבחינת 'מתנה' מאביו, ולא תתקיים לאורך זמן.

ענה לו הקב"ה: "מה אתה מבזה על מתנתו... חייך שאתה רואה אלף אלפים ורבי רבבות מבני בניו". דרך האמונה ומסירות הנפש היא המבטיחה את הקיום לאורך ימים, ובסופו של דבר ההולכים בדרך זו ינצחו את מי שסוגדים לכוח הגשמי ולשכל האנושי. כפי שאכן היה בפועל, כאשר עוג הוכה בידי משה רבנו, שבא מזרעו של יצחק.

 (רשימות חוברת יז)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)