חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:12 זריחה: 6:10 ח' בניסן התשפ"ד, 16/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

משה רבנו
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1407 - כל המדורים ברצף
הסערה וכישלון החזאים
יש חדש
לקרוא ליהודי בשמו
משה רבנו
רפואה ותשובה
היֵה אתה
שלוש מתנות
מי יגאל?
מלאכי החסד בתוך השלג
תחנת אוטובוס בשבת

שכר גומלי חסדים

"ותקרא שמו משה... כי מן המים משיתיהו" (שמות ב,י). מכאן אתה למד שכרם של גומלי חסדים. אף-על-פי שהרבה שמות היו לו למשה לא נקבע לו שם בכל התורה אלא כמו שקראתוּ בתיה בת פרעה, ואף הקב"ה לא קראו בשם אחר.

(שמות רבה)

יסוד התורה

עשרה שמות היו למשה, ובכל-זאת התורה נקראת על השם שקראה לו בת פרעה המצרית – "תורת משה", לפי ששם זה מרמז על מידת החמלה והרחמנות – "כי מן המים משיתיהו", וזה יסוד התורה ועיקרה.

(רבי מרדכי בנט)

שלא כדרך העולם

"ויגדל משה ויצא אל אחיו"  (שמות ב,יא). מפרש רש"י: "ויגדל משה" – שהיה גדל שלא כדרך העולם. אין זה מדרך העולם שיהודי מקורב למלכות, בן-בית בחצר המלך, יעסוק פתאום בצרכים כגון אלה ויתעניין בצרות אחיו.

(ילקוט הדרוש)

מסירות לאחיו

"ויגדל משה ויצא אל אחיו" (שמות ב,יא). משה גדל בבית המלך, ושם לא היה חסר לו דבר, והיה יכול לשבת בשקט ובשלווה. אך מיד כשגדל והיה מסוגל לעשות ולפעול, יצא אל אחיו וחירף את נפשו כדי לעזור לאחד מהם, ובעקבות זאת נאלץ לברוח ולצאת לגלות.

(הרבי מליובאוויטש)

עמו אנכי בצרה

"ויקח משה את אשתו ואת בניו... וישב ארצה מצרים" (שמות ד,כב). אילו היה משה משאיר  את בני ביתו במדיין, לא היו בני ישראל בוטחים בו. לכן הביא את אשתו ואת בניו למצרים, שיהיו סובלים עם הכלל.

(רמב"ן)

למצוא את האש

"ויקרא מלאך ה' אליו בלבת אש מתוך הסנה" (שמות ג,ב). מן השמים הראו למשה רבנו כי מנהיג ישראל חייב למצוא את 'לבת האש' בתוך ה'סנה' ולגלותה.

(אדמו"ר הזקן)

גאון יעקב

"ויקח משה את מטה האלוקים בידו" (שמות ד,כ). משה חלק לפרעה את הכבוד הראוי למלך, ועם זה לקח איתו את "מטה האלוקים" – הוא דיבר מתוך גאון יעקב ותוקף אלוקי. הוא לא חש שום רגש נחיתות כלפי הגוי, ובוודאי לא ניסה להסתיר את יהדותו.

(לקוטי שיחות)

טוב בעצם מהותו

משה רבנו, בהיותו 'טוב בעצם', כפי שנאמר (שמות ב,ב), "ותרא אותו כי טוב הוא", הרגיש והכיר את כל חלקי הטוב הטמונים בכל אחד ואחד מישראל, ובכלל זה גם את הצפון והנעלם בתכלית ההעלם, והביא את הטוב הנעלם לידי גילוי.

(ספר המאמרים ת"ש)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)