חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:12 זריחה: 6:10 ח' בניסן התשפ"ד, 16/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

דת ומדינה

צביון יהודי כערך יסוד
האם יכולה לבוא בחשבון אפשרות, שיום-השבתון הרישמי של המדינה היהודית יהיה יום ראשון? אפשר לספק כמה נימוקים טובים לרעיון כזה. זה טוב לקשרים הבין-לאומיים ולעסקי המסחר בין המדינות וכו'. אולם יש להניח, שרוב-רובו של הציבור בארץ ידחה רעיון זה על הסף.

להיות יהודי ודמוקרט
מפעם לפעם אנו שומעים טענה כלפי התורה, שהיא איננה דמוקרטית - דבר שנשמע כהאשמה חמורה שאין כמותה. כדאי אפוא להתבונן מעט במשמעותה של הדמוקרטיה, ולעשות קצת סדר במחשבה.

נישואין וגירושין על-פי ההלכה
אם רוב החברה סבורה שנישואין-אזרחיים בישראל ימיטו שואה על העם כולו, יביאו לפילוג שאינו ניתן לאיחוי ויגרמו אסון לילדיהם של הנישאים בנישואין כאלה - זכותה וחובתה לכפות על היחיד שלא לעשות זאת.

תלמידי-ישיבות וצה"ל
כשם שיש צורך בצבא חזק שיגן על עם- ישראל מפני סכנות פיזיות, כך יש הכרח קיומי בלומדי תורה, שיישאו עבור העם כולו את הלפיד הרוחני של מורשת-ישראל, ויגנו בתורתם על העם. עם- ישראל חי לא רק על חרבו.

מעורבות רבנים בשאלות ''פוליטיות''
מנהיג אינו יכול לראות את העם מידרדר לתהום, ולהישאר במגדל-השן שלו. אם הוא מנהיג אמיתי, אולי מחובתו להדריך ולכוון את העם בכל נושא ובכל תחום, גם במחיר פגיעה בתדמיתו?

שיוויון לכל?
הכול מבינים ששוויון מוחלט אינו אלא אנרכיה. לא ייתכן להעניק בשם השוויון הכשר לכל חריגה. יש עקרונות חזקים יותר מעקרון השוויון, וכאשר פרט או קבוצה מבקשים לפגוע בהם - מכופפים את עקרון השוויון ומאלצים את החריגים ללכת בתלם.

דמוקרטיה ויהדות
הרבה קודם שמדינות העולם עברו להתנהל בשיטה הדמוקרטית נהגו קהילות יהודיות, שחייהן הושתתו על יסודי התורה והמצוות, לקיים בחירות דמוקרטיות ל'ועד הקהל' או ל'שבעה טובי העיר'.

מה לרמטכ"ל בוועידת רבנים
הפוליטיקאים מתווכחים על כל דבר, מענייני ביטחון וכלכלה, עד ענייני חינוך וחברה, דת והשקפה. אם כל סוגיה הנתונה במחלוקת בזירה הפוליטית הופכת להיות פוליטית, אי-אפשר לדבר על שום דבר.

מי מבטיח את הרוב היהודי
ראוי להזכיר גם את הטיעון האידאולוגי העקרוני - כן, מדינת היהודים ראוי שיהיה לה אינטרס לעודד ילודה יהודית ולהגדיל את מספר היהודים המתגוררים בה.

חב"ד וציונות
המונח "ציונות" - תלוי לאיזו מסגרת מצמידים אותו. תנועת חב"ד תומכת בציונות מקורית, שורשית, זו העולה מהתפילה שיהודים מתפללים שלוש פעמים ביום (בתפילת "שמונה-עשרה") - "ותחזינה עינינו בשובך לציון ברחמים, ברוך אתה ה' המחזיר שכינתו לציון".

תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)