בתחילת פירושו על התורה, כותב רש"י:
"אמר רבי יצחק: לא היה צריך להתחיל את התורה אלא מהחודש הזה לכם, שהיא מצוה ראשונה שנצטוו בה ישראל. ומה טעם פתח בבראשית? משום: כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גוים (תהלים קיא). שאם יאמרו אומות העולם לישראל: לסטים אתם, שכבשתם ארצות שבעה גוים, הם אומרים להם: כל הארץ של הקב"ה היא, הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו, וברצונו נתנה להם וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו".
בפירוש זה מנחה רש"י הקדוש את עם ישראל כיצד להגיב לדברי הגויים שבמהלך הדורות יטענו לבעלות על כל ארץ ישראל או חלק ממנה. רש"י לא נותן שום הסבר לתשובה מלבד המילים הבאות: "כל הארץ של הקב"ה... ברצונו נתנה להם וברצונו נתנה לנו", כי אכן זו התשובה הבלעדית שיש לענות לגויים, ורק זו התשובה שתתקבל על ידם בסופו של דבר. אלמלא כן, לא היה הקב"ה אומר דבר שלא יביא תועלת...
כשנכרי יאמר לך, "ליסטים אתם" – כבשתם שטח אדמה מה"קוזק הנגזל" - ענה לו: "כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גויים" – הקב"ה מספר לעם ישראל ולאומות העולם את כוח מעשיו, שמיד עם בריאת הארץ נתנה ל"אשר ישר בעיניו", ומכתחילה היתה הכוונה ליתנה לישראל. כלומר, גם אם היתה תקופה בה היתה הארץ נתונה בידי שלטון זר, היה זה אך ורק ברצונו של הקב"ה, שלאחר מכן "נטלה מהם ונתנה לנו" לעד.
הצדק והיושר האמיתיים
דברים אלו מתייחסים גם "ל"שחורי הצדק והיושר" שבקרבנו, הטוענים הכיצד זה אנחנו, אנשי צדק, מתנגדים לתת לגויים אפילו פיסת קרקע וממשיכים להתכחש לזכויותיהם על חלקים מארצנו?
היהודים שאינם רוצים להתנהג ע"פ תורה, ולכן הם פונים לאומות העולם ואומרים שהם מוכנים לתת להם שטחים השייכים לארץ ישראל, ומבקשים מהם שלא יעזבו את השטחים של ארץ ישראל – צריכים לשאול את הגוי מה כתוב ב"בייבל", וישמעו ממנו שארץ ישראל שייכת אך ורק לעם ישראל!
(קטעים מתוך הספר "שלמות הארץ", עמודים 37-40) |