|
|
(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר |
|
|
|
עיון > מבט לאקטואליה > דת ומדינה | | נישואין וגירושין על-פי ההלכה |
| | אם רוב החברה סבורה שנישואין-אזרחיים בישראל ימיטו שואה על העם כולו, יביאו לפילוג שאינו ניתן לאיחוי ויגרמו אסון לילדיהם של הנישאים בנישואין כאלה - זכותה וחובתה לכפות על היחיד שלא לעשות זאת.
| | למה מתנגד רוב הציבור לנישואין אזרחיים?
מפעם לפעם עוסקת דעת-הקהל בישראל בשאלה המוכרת - הנהגתם של נישואין אזרחיים בישראל. כדרך הוויכוח הנהוגה אצלנו צצות שוב ססמאות דמגוגיות על 'חופש-הפרט' וכיוצא באלה, כאשר עצם הבעייה אינו עולה כמעט על הפרק.
השאלה אינה כלל וכלל אם יש לחברה זכות לכפות את דעתה על אלה שאינם סוברים כמותה. יש לה זכות מלאה ואף חובה לעשות זאת. עובדה שהחברה אוסרת על אדם לעבור ניתוח במוסד שאינו מורשה לעסוק בכך, למרות שהאיש רוצה מאוד-מאוד להינתח דוקא שם ואין הוא סומך על שום מוסד אחר. זכותה וחובתה של החברה למנוע את היחיד מלסכן את חייו וחיי ילדיו. לא שמענו שמישהו יזעק שיש בזה משהו הנוגד את 'חופש-הפרט'.
כך גם בנידון-דידן, אם החברה סבורה שנישואין-אזרחיים בישראל ימיטו שואה על העם כולו, יביאו לפילוג שאינו ניתן לאיחוי ויגרמו אסון לילדיהם של הנישאים בנישואין כאלה - זכותה וחובתה לכפות על היחיד שלא לעשות זאת.
סקרים הוכיחו
השאלה היא, אם אמנם החברה בכללותה סבורה כך, וכמדומה, שרוב-רובו של הציבור בישראל מבין את משמעות הדבר ואת האסון העלול להתרחש אם הנישואין והגירושין לא יתקיימו לפי ההלכה. סקרים שונים שנעשו בשנים האחרונות הוכיחו, כי אכן רוב הציבור מבין את הכורח בנישואין וגירושין על-פי ההלכה דוקא.
תמיד היה ויהיה קומץ שיתנגד לכך וימשיך להתסיס את האווירה בנושא זה, אך כל עוד אין לדיעה זו אחיזה בציבור הרחב, לא יהיה בכך מאומה מעבר לוויכוחי-סרק. מעניין שגם הדוגלים בהנהגת נישואין-אזרחיים מודים, שאפילו אם תתקבל הצעתם ימשיך רוב הציבור להתחתן ולהתגרש רק לפי ההלכה...
יש כמה נושאים בסיסיים המוסכמים גם על רוב אלה המגדירים את עצמם כלא-דתיים. נושא הנישואין והגירושין ו'מיהו-יהודי' הם הבולטים שבהם. ולא בלא-סיבה: אלה נושאים שעוסקים בריקמה הבסיסית ביותר של העם היהודי. אפשר להיות חלוקים בדברים רבים, ועדיין יישאר בסיס-משותף רחב למדי. אבל אם בסיס זה מתערער - כי אז עומד עצם הקיום היהודי בסכנה.
לשמור על הבסיס
אם יתפתח בעם-ישראל חלק גדול שרוב העם לא יוכל לבוא עמו בקשרי נישואין (כתוצאה מהנהגת נישואין אזרחיים) - יהיה זה פילוג שלא יהיה ניתן לאיחוי. אם ייכנסו לתוכנו עוד ועוד גויים במסווה של 'גיורים' פיקטיביים וחסרי-ערך, כי אז כשנלך ברחוב לא נדע אם אמנם מי שעובר לידינו והרואה עצמו כיהודי הוא אכן יהודי. יתחילו להתפתח 'ספרי- יוחסין' ומי שייחוסו לא יהיה ברור, ייתקל בבעיות עצומות בבואו להינשא.
מדברים הרבה על אנשים הסובלים מדיני הנישואין והגירושין על-פי ההלכה. נכון שסבל כזה קיים. אין להתעלם ממנו ויש למצוא דרכים כיצד להמעיטו ולגבור עליו. אבל מדובר במיעוט קטן ביותר, ככלות-הכול. הסבל שייגרם לרבבות רבות אם חלילה יונהגו נישואין אזרחיים יהיה גדול לאין-ערוך מזה שקיים כיום. אל מי יפנו אותם רבבות שלא יוכלו להינשא עם בחירי-ליבם (בגלל שהצד השני ירצה להינשא רק לפי ההלכה, ואילו הם פסולי- חיתון בגלל שנולדו, למשל, מאשה שנישאה בשנית אחרי שהתגרשה בגירושין אזרחיים)?!
ואולי הגיע הזמן להרהר גם בקדושת חיי הנישואין ובמשמעותה של הקמת משפחה יהודית אמיתית! |
|
| | | תגובות | | 7. | | תגובה ל-5 - בענין "יהודים" מאב ולא מאם... |
| | יוסי | - | 16/02/07 12:58 | 1. אין כזה דבר "יהודים" מאב (ולא מאם). אדם שאמו אינה יהודיה, הוא אינו יהודי, אך הוא בן אדם! ומדוע עולה בדעתך שיש "להשמיד" אותו ח"ו, אם הוא אינו יהודי?
2. גבר שאמו אינה יהודייה יתחתן עם אשה שאמה אינה יהודייה, וגבר שאמו יהודייה יתחתן עם אשה שאמה יהודייה. יש כאן מאות אלפי בני אדם טובים שאינם יהודים, ולא נשללת מהם זכות אזרחית כלשהי. הם יכלים להינשא, להקים משפחות ולחיות חיי אושר, אך הם אינם יהודים. הם אזרחי מדינת ישראל.
3. אם אנו מעוניינים להמשיך ולשמור על קיומו של העם היהודי, עלינו להיזהר מנישואי תערובת. ההגדרה "מיהו יהודי" אינה נקבעת על ידי בני אדם. בדת היהודית, נקבעו הכללים הללו בתורה שניתנה למשה בסיני (משמים).
4. אגב, בכל דת קיימים כללים מי שייך לאותה דת ומהי הדרך להצטרף אליה. אלה כללים "דתיים", שאינם מתקבלים כחוקים בפרלמנטים, אלא נקבועו ביסודות אותה דת והם אינם משתנים. דת שמשתנה אינה דת, אלא מערכת חוקים אזרחית. | | הדפס תגובה |
|
| 6. | | תגובה ל-4 בענין כתבי הדת |
| | יוסי | - | 16/02/07 12:48 | אתה מבקש לייחס "עבירה" למי שמלמד אחר דבר שהוא עצמו אינו מבין או מאמין, ואינך שם לב כי במונח זה אתה בעצם מסגיר את האמונה הפנימית החבויה בתוכך. המונח "עבירה" מתייחס למי שעובר על הוראה, ומונח זה מתייחס למי שעובר על הוראות התורה (המצוות - ''עשה'' ו''לא תעשה'').
מכל מקום, הטיעון כי אדם צריך להאמין, וכי מותר לו ללמד אחרים, רק במה שהוא בעצמו מבין, ולא לקבל כמובן מאליו את מצוות התורה, הינו טיעון לא הגיוני כלל וכלל, ואסביר מדוע:
1. כשאנו מדברים על אמונה דתית, הכוונה לאמונה במשהו שהוא למעלה מאיתנו, משהו רוחני. ברור כי המוח האנושי, שמבין אך ורק דברים גשמיים, אינו יכול להבין דברים רוחניים. לפיכך, אין סיכוי שמוח גשמי יבין דבר רוחני, משהו שהוא למעלה מההשגה הגשמית שלנו.
2. לכן, היסוד לאמונה היהודית, הוא מעמד הר סיני, שהיו עדים לו מאות אלפי אנשים, בני ישראל שיצאו ממצרים. מעמד הר סיני היה מלווה בתרחישים על טבעיים לגמרי. זה היה מעמד מיוחד שבו היתה התגלות אלוקית לעיני בני אדם גשמיים. במעמד זה נתן הקב"ה לעם ישראל את התורה. הרעיונות של מצוות התורה הן לבוש גשמי להתחברות לקב"ה. אלה נושאים עמוקים, שלא ניתן להסיברם באופן רציני ויסודי במסגרת תגובה זו, ויש להשכיל וללמוד הרבה על מנת להבין זאת.
אם תרצה להעמיק מעט בנושא, תקרא מאמרים בנושא האמונה באתר זה: http://chabad.org.il/Articles/Articles.asp?CategoryID=217
3. אשר להנחה כי אם אתה לא מבין משהו, אין להאמין בו. גם זו טעות. האם מי שאינו מבין נושא רפואי, ימנע מנטילת תרופה? או מי שאינו מבין בטכנולוגיה כלשהי, ימנע מלהתשמש בה? וכך גם לענין הבנת המצוות. לצורך המשל, אשאל - האם מי שלא מבין את הצורך בחוקים מסויימים שנחקקים על ידי בית מחוקקים, לא יקיים את החוקים, רק משום שהוא אינו מבין אותם?
4. האם תאמר כי מורה לתלמידים שאינו מבין את ההיגיון בחוקים מסויימים, צריך להימנע מלהורות את החוקים ואת החובה לציית להם ולקיים אותם?
5. לאור האמור, קל וחומר, שאם יש לקיים חוקים והוראות שנקבעו בידי אדם, שההבנה שלהם מוגבלת, ולרוב נחקקים החוקים תוך עירוב אינטרסים פוליטיים של מפלגות וסיעות, על אחת כמה וכמה שיש לקיים מצוות וחוקים העוסקים בעצם הקיום האנושי. בל נשכח שאת האנושות לא בראה האנושות עצמה, וכי החיים הינם בידי שמיים. | | הדפס תגובה |
|
| 5. | | יהודים מהאב |
| | בנימין | - | 16/02/07 12:06 | אז מה? להשמיד האלה שהאב הוא יהודי והאמא לא יהודיה? למרות שהם מזדהים לעם היהודי? מה לעשות איתם? שלא יתחתנו לפי מסורתנו ובמקום זה שרק יחיו בתועבה, לעבור מאישה לאישה ומבחור לבחור? | | הדפס תגובה |
|
| 4. | | האם לקבל את כתבי הדת? |
| | מיכה | - | 09/02/07 00:49 | כאיש דת ומורה לאחרים הרגשתי פעמים רבות שאני לא שלם עם הרעיונות ודרכי הפעולה הכתובים בדת ובפירושיה. לעתים קרובות הם היו נראים לי לא נכונים, לא מושלמים ולא הגיוניים. אולם למרות זאת, בעבר, לקחתי את אותם רעיונות ודרכי פעולה ופעלתי על פיהם למרות שהם לא היו נראים לי לגמרי נכונים והגיוניים. כשעשיתי זאת, למעשה רמסתי את השלמות האישית שלי כאדם ופגעתי בעצמי וביושר הפנימי שלי כלפי עצמי וכלפי מאמיני.
לאחר כמה שנים שבהם פעלתי בצורה זאת התחלתי להפסיק ולקבל כמובן מאליו כל דבר שהדת אומרת והתחלתי לחשוב בשביל עצמי ולבחון ולראות מה באמת הגיוני ונכון ועובד בעולם ומה לא.
הגעתי למסקנה שלהיות מורה של אחרים לגבי דברים שאתה עצמך לא לגמרי מסכים שהם נכונים זוהי עבירה חמורה וכמוה כהולכת שולל של אחרים. ולכן היא בעצם בגידה בתלמידים.
אני יוצא כנגד זה. אני מאמין שמה שנכון עבור אדם מסוים הוא מה שהוא ראה בעצמו שהוא נכון! ואף דת, מורה, או אדם אחר לא יכולים ולא צריכים לכפות או לשדל אדם להאמין במשהו רק מפני שהוא כתוב בדת או מכוון שככה כולם "מאמינים". פעולה בדרך זאת היא עבירה.
אדם מאמין או מורה צריך להישאר שלם עם עצמו ולסרב לקבל מהדת מה שנראה לו או שיש לו תחושה, שהוא לא נכון.
מיכה
| | הדפס תגובה |
|
| 3. | | כבר עכשיו דתיים וחילוניים לא מתחתנים ביניהם |
| | משה בן שלמה | - | 09/07/06 20:16 | למה אתם מדברים על זה כאילו זה דבר ש"עלול לקרות" אם יהיו נישואין אזרחיים? זה דבר שכבר קרה לפני עשרות שנים! כמה זוגות ידועים לכם שבהם יש בן זוד בתי ובת זוג חילונית (או להיפך)? הרי זה כמעט בלתי אפשרי. האם תתארו לעצמכם נגיד זוג שבו הבעל הוא דתי והאשה חילונית והיא מבשלת עבור בעלה אוכל כשר למהדרין אבל בשביל עצמה מקיימת מטבח חילוני ומבשלת בו בשר חזיר עם חמאה? האם נישואין כאלה יחזיקו מעמד? הרי ברור שרק יוצאי דופן בודדים שבבודדים, שכל כך האשה והגבר אוהבים זה את זו אהבה כל כך עזה שהם מוכנים להתמודד עם המכשול האדיר ולמצוא פשרות, הם יצליחו להתמודד עם המכשולים האדירים האלה. אני לא מאמין שיש בארץ יותר מכמה זוגות בודדים כאלה (אולי גג עשרים או שלושים). חוץ מהבודדים שבבודדים האלה, גם היום העם מחולק לשני חלקים שלא מתחתנים אלה עם אלה וכך המצב מאז קום המדינה או לפני זה. ואם רוצים להתחתן אז בדרך כלל בן הזוג הדתי מפסיק להיות דתי או בן הזוג החילוני חוזר בתשובה. ועוד נקודה חשובה - שיהיה ברור לכם שבשביל ישראלי חילוני ממעמד הביניים שיודע אנגלית טובה ומעורה בתרבות העולמית, הרבה יותר קל ונוח יהיה להתחתן עם בחורה אמריקאית או אנגליה לא יהודית (אבל גם לא דתית בדת הנצרות או כל דת אחרת)ושיש להם פחות או יותר אותם ערכים ואתה תרבות מאשר להתחתן עם בחורה יהטודיה דתית, שהפער התרבותי בינו ובינה הוא ממש תהום שקשה מאד לגשר עליה. אז בקיצור, על מה אתם מדברים ומה אתם מאיימים? שתנהיגו "ספרי יוחסין"? אז תנהיגו ספרי יוחסין, זה ענינכם (כל זמן שלא תדרשו לזה מימון מקופת המדינה!). ממילא, אגב, אפילו חוזרים בתשובה שמקיימים את כל המצוות אז מי שהיו דתיים מלידה לא רוצים להתחתן אתם. אז מה זה משנה? | | הדפס תגובה |
|
| 2. | | בכלל לא שטויות! |
| | יצחק | - | 17/08/03 00:00 | סקרים שונים, המתפרסמים מעת לעת, תומכים דווקא בהערכה שרובו של הציבור רוצה לשמר את צביונה היהודי-מסורתי של המדינה. אמנם העלייה הגדולה ממדינות חבר-העמים הביאה למדינה רבים שאינם יהודים כלל, או משפחות מעורבות. ברור שעלייה זו, שרוב העולים מתוכה מנוכרים לערכי היהדות, עשויה להטות את הסקרים לכיוון אחר. אך ברור כי אם לא נשמור על כמה מסגרות, ונישואין וגירושין בראשם, תאבד הזהות היהודית של המדינה. אם יהיו נישואין וגירושין אזרחיים - תגבר מאד ההתבוללות. עכשיו אנשים מתגיירים לפחות כדי להינשא כדת וכדין. דווקא מי שאינו מבין דבר כה בסיסי, שחייבים לשמור על מסגרת מינמלית, אף אם היא לא תמיד נוחה, הוא זה שמוכיח כי החכמה ממנו והלאה! | | הדפס תגובה |
|
| 1. | | שטויות |
| | מישו | - | 16/08/03 00:00 | סקרים שנעשו דווקא הוכיחו שרוב האזרחים בישראל (יותר מ 60 אחוזים!) תומכים בנישואין אזרחיים, וכי רוב המתחתנים לפי ההלכה עושים זאת מטעמי נוחות (עצלנות) גרידא - ולא מתוך בחירה רצון או הזדהות. | | הדפס תגובה |
|
|
| |
|
|
|
|
|