חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

להיות "יהודי טוב" ולא רק "אדם טוב"

להיות יהודי זה הרבה יותר מלהיות אדם. החובות האנושיות הרגילות הן חלק קטן בלבד מנורמות ההתנהגות הנדרשות מיהודי. ליהודי לא מספיק להתנהג כ'אדם טוב', עליו להיות גם 'יהודי טוב'.
מאמרים נוספים בנושא
מה זה יהודי?
להיות "יהודי טוב" ולא רק "אדם טוב"
תפקידו של יהודי בתוך כלל האנושות
גיור - עניין של מהות ולא 'טקס'
תופעת האנטישמיות
המאבק בהתבוללות
אזרחי ישראל ויהודי התפוצות
מאיפה צומחת השנאה העצמית
היום "כולנו יהודים"; ומחר?

פעמים רבות אנו פוגשים יהודים שחשים באמת ובתמים כי הם יהודים טובים. מי לא שמע ניסוחים כגון אלה: "תראה, אני לא דתי ולא שומר בדיוק את המצוות, אבל יש לי אמונה בלב ואני חושב שאני יהודי טוב. אני אזרח ישר, ממלא את חובותי למדינה, לא פוגע באיש ומשתדל לעזור לזולת. העיקר זה להיות בן-אדם, לא?"...

האמת היא, שהמשפט הנ"ל היה יכול להיות נכון לגמרי, לולא מלה אחת שהשתרבבה לתוכו: המלה 'יהודי'. אם בן-שיחנו היה אנגלי או רוסי או הודי או ערבי, והיה מתאר את היותו אדם טוב וישר עם אמונה בלב - מבחינתו הוא היה בסדר גמור. זה מה שתובעים מבן-אדם בכלל - להאמין בקב"ה ולהתנהג ביושר ובצדק עם סביבתו. אבל מאיתנו, כיהודים, דורשים הרבה יותר מזה.

בחירה מחייבת

במעמד הר-סיני בחר הקב"ה בעם-ישראל מכל העמים והעלה אותו לדרגת 'עם סגולה'. בתורה מוגדרת מהותה של הבחירה בשתי מלים: "ואתם תהיו לי ממלכת כוהנים וגוי קדוש". כשם שבכל עם וקבוצה יש אנשים שנבחרו להיות מורמים מעם, הם בני מעמד הכוהנים, הקרובים יותר מאחרים אל עבודת הקודש, כך עם- ישראל כולו, לעומת אומות-העולם, נתמנה להיות "ממלכת כוהנים" - עם שלם שכולו קירבה יתירה אל הקדושה.

הבחירה הזאת של הקב"ה בעם-ישראל העניקה לו זכויות רבות, אך גם חובות. זו 'עיסקת- חבילה' שאי-אפשר להפריד בין חלקיה. אי-אפשר ליהנות מהזכות של להיות יהודי, בלי למלא אחר החובות שהיהדות מטילה על האדם. או במלים אחרות: אי- אפשר להיות 'יהודי טוב' ולעשות רק מה שצריך לעשות 'אדם טוב'...

השלמות שנדרשת מאומות-העולם מתומצתת בכללי ההתנהגות שמוכרים כ'שבע מצוות בני-נוח'. אפשר להגדיר מצוות אלה ככללי-יסוד לחברה אנושית מתוקנת: להאמין בבורא-העולם, לא לרצוח, לא לנאוף, לא להתאכזר לבעלי-החיים ולקיים מערכות צדק ומשפט שיבטיחו חיי-חברה תקינים וצודקים. גוי שמקיים את כל אלה - הוא אדם טוב. אין כלפיו דרישות נוספות. אבל מיהודי דורשים יותר.

קדושה בחולין

להיות יהודי זה הרבה יותר מלהיות אדם. החובות האנושיות הרגילות הן חלק קטן בלבד מנורמות ההתנהגות הנדרשות מיהודי. ליהודי לא מספיק להתנהג כ'אדם טוב', עליו להיות גם 'יהודי טוב', ופירוש הדבר - לקיים את הדברים הנדרשים ממנו בתור יהודי.

יושר, צדק ומוסריות הם דברים מובנים מאליהם עבור יהודי. לא בזה בלבד בא ייחודו לידי ביטוי - אם-כי הניסיון ההיסטורי הוכיח, שהעם היהודי שמר על כללי מוסר ועל צלם אנוש לאין-ערוך יותר מעמים אחרים. אבל היושר והמוסר הם רק חלק קטן מתבנית חייו של יהודי.

יהודי צריך להיות חלק מ"ממלכת כוהנים". ייחודו האמיתי הוא בקדושה של חייו, בכך שגם חיי היום-יום שלו רוויים קדושה והתעלות רוחנית. לא די בכך שיהודי לא יגע ברכוש הזולת, גם את רכושו שלו עליו לנצל כיהודי - להיזהר מאיסור ריבית, לתת צדקה, לברך על המזון, לאכול כשר. אלה הדברים המקדשים את החיים השיגרתיים והממלאים את משימתו של היהודי כחלק מ"ממלכת כוהנים".

לאחר שהקב"ה בחר בנו מכל העמים, שוב אין ביכולתנו להימלט מתפקידינו כיהודים. אין יהודי יכול לחזור ולהיות סתם אדם טוב. הוא יהודי, יש בו נשמה יהודית, יש לו כוחות של יהודי ושליחות של יהודי. השלמות שלו, יחד עם האושר והשמחה בחייו, יבואו רק כשימלא אחר הדברים הנדרשים מיהודי. כי טוב להיות יהודי טוב!


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)