למרות שיום ט' באב מהווה יום אבל כבד ביותר, שאין דומה לו בשאר ימי התעניות שנתקנו לזכר החורבן, אין אומרים בו תחנון, שכן נאמר על היום הזה "קרא עלי מועד". בזמן שהיה קיים בית המקדש השני, צויין אכן תשעה באב בדרך חגיגית, על כך שחרף החורבן, נבנה בית המקדש השני. אף כיום אנו מתכוונים לחגוג את יום תשעה באב לציון בניין בית המקדש השלישי, בביאת משיח צדקנו בקרוב ממש.
הגאולה
אמרו חז"ל: "אותו היום שנכנסו אויבים לעיר והחריבו בית המקדש... נולד משיח" (מדרש זוטא איכה פרשה א' פסקה ב).